×

Psychiatria

×

Szkolenia

Poniższy tekst jest spisem kolejnych kroków umożliwiających samodzielne wejście w trans (autohipnozę), jak również tłumaczy zjawiska psychiczne mające miejsce przed i podczas transu.

Kroki transu:

Ćwicz 3 razy dziennie po 5-10 minut

Pewna moja klientka zapytana czy ćwiczyła wchodzenie w trans, odpowiedziała zniecierpliwiona: „Nie miałam czasu, mam tyle obowiązków! To ile razy (dziennie) mam ćwiczyć?!”. Odruchowo odpowiedziałem: „Dwadzieścia”.

Nasza rozmowa pozwoliła jej zrozumieć, że wchodzenie w trans traktowała jak jeszcze jeden z licznych obowiązków. Nie widziała we własnym ćwiczeniu sensu, tym bardziej, że przychodziła na kolejne sesje hipnotyczne, po których czuła się lepiej. Dopiero mój okrzyk: „Dwadzieścia razy” pozwolił jej zrozumieć, że nie chodzi o ilość ćwiczeń, ale o postawę i chęć używania autohipnozy.

Wchodzenie w trans i używanie go do pracy nad sobą ma sens tylko wtedy, gdy tego pragniemy, gdy czujemy jakąś wartość dodaną - większy spokój, harmonię wewnętrzną, jakiś rodzaj przyjemności. Nie jest ważne ile razy i na jak długo wchodzimy w trans. Ważne byśmy tego autentycznie chcieli i szukali okazji, by nauczyć się czegoś nowego w tym stanie.

Spokojne miejsce

Dobrze jest mieć wolną chwilę i spokojne, ciche miejsce, gdzie nikt nam nie będzie przeszkadzał. Czy ławka w środku centrum handlowego w sobotnie popołudnie, gdy panuje tłok, hałas i pośpiech, może być „spokojnym miejscem”? Może być.

Zazwyczaj ściszałem komórkę, gdy miałem wejść w trans. Pewnego razu tego nie zrobiłem i ktoś zadzwonił. Przyzwyczajony do szybkiego reagowania stanąłem wobec dylematu: wyjść z transu i odebrać telefon czy w nim pozostać. Pomyślałem, że przecież mogę oddzwonić i nie odebrałem. Coś uległo jednak zmianie: dzwonek telefonu, choć dzwonił jak poprzednio, nie był już tak naglący ani „głośny”. Już mi nie przeszkadzał ani do niczego nie „zmuszał”.

Choć „spokojne miejsce” kojarzymy zwykle z czymś zewnętrznym, w rzeczywistości jest to nasza postawa wobec otoczenia. Dzięki temu cokolwiek się dzieje wokół, nawet jeśli w innej sytuacji jest bardzo zajmujące czy ekscytujące, teraz nas nie obchodzi.

Wygodne siedzenie

To, czego potrzebujemy to jedynie jakiekolwiek krzesło z oparciem lub coś podobnego. Cały sekret wygodnego siedzenia polega na odpowiednim ułożeniu ciała, byśmy mogli komfortowo siedzieć podczas transu.

Jeśli usiądziemy wyprostowani na prostym krześle, nogi będziemy mieli równolegle złączone lub z lekka rozchylone, a ręce położone na udach, nasze ciało bez żadnego wysiłku z naszej strony osiągnie stan maksymalnego rozluźnienia możliwego w tych warunkach.

Głowa pozostaje wyprostowana. W momencie wejścia w trans może pozostać w pionie lub swobodnie się skłonić.

Dodatkowo moment skupiania się na wygodnym ułożeniu własnego ciała pozwala jednocześnie odwrócić naszą uwagę od bodźców wzrokowych, słuchowych lub węchowych płynących z otoczenia.

„Będę w transie X minut”

Dla jednej osoby wygodniej będzie, jeśli to będzie 5 minut, dla innej osoby 7 lub 10 albo 15. Kwestia osobistego wyboru.

Nasze ciało jest już rozluźnione. Wzrok „zawieszamy” na wprost na dowolnym punkcie przestrzeni lub na nieco błyszczącym punkcie. Ważne by zdanie to było wypowiadane na głos (choć nie głośno) w pełnym skupieniu na jego treści. To rodzaj polecenia dla naszej podświadomości. Tak jak słowo „rzeka”, które od razu wywołuje w naszej głowie obrazy, emocje, i wspomnienia kojarzące się z nim – zawdzięczamy to działaniu naszej podświadomości.

Odwołujemy się do naturalnego zasobu naszego umysłu jakim jest zegar biologiczny. To dzięki niemu wiemy, ile orientacyjnie minęło czasu. To dzięki niebu budzimy się jeszcze przed dzwonkiem budzika. Jest to sytuacja tym bardziej niezwykła, że korzystamy z zasobu, którego NIE KONTROLUJEMY. A to dopiero początek zupełnie nowego spojrzenia na nas i świat, w którym już nie musimy kontrolować wszystkiego. Wystarczy, że pozwolimy by „coś się działo” i mamy oczekiwany efekt.

Zdanie „programujące”

Następny krok to wypowiedzenie zdania, które ma wywołać w nas określone nastawienie i emocje.

Zdanie powinno być adekwatne do naszych aktualnych potrzeb. Warto poświęcić czas, by je osobiście sformułować lub zaadaptować już znane zdanie, tak by dobrze pasowało do konkretnej sytuacji. Powinno być ono maksymalnie proste, w czasie teraźniejszym i w trybie oznajmującym. To co pozytywne ma „trwać w nim”- np. „jestem zadowolony”- czyli cały czas taki jestem. To co negatywne powinno właśnie się zakończyć- np. „ból (w domyśle: właśnie) minął”.

Nie należy używać przeczenia, gdyż nasza podświadomość tym bardziej uświadomi nam, czego powinniśmy się dodatkowo bać. Dlatego zamiast zdania „nie czuję bólu”, lepiej będzie użyć: „ból znikł”. Dobrze gdy zdanie składa się z dwóch części - tego czego się pozbywamy i tego jak chcemy się czuć. Zdanie jest kolejnym poleceniem dla naszej podświadomości – czyli „Dżina”, który spełnia nasze pragnienia.

Przykłady zdań:

„Przeszłość jest martwa, jestem wolny/a”

„Jestem spokojny/a i odprężony/a”

„Ból znikł, jestem zadowolony/a”

„Idę brzegiem morza i nic mnie nie obchodzi”

„Mam w sobie moc i siłę czynienia dobra”

Wybrane przez nas zdanie zapisujemy na kartce papieru i czytamy je pięciokrotnie (na głos) ze skupieniem. Każde czytane słowo wywołuje napłynięcie określonych obrazów, wrażeń i emocji z podświadomości. Ponieważ jesteśmy skupieni na wypowiadaniu zdania, tym bardziej odczuwamy emocje jakie wzbudza.

Spróbuj (nawet bez przygotowania) wczuć się w zdanie: „Idę brzegiem morza i nic mnie nie obchodzi”. Już się uśmiechasz? Bo ja tak.

Do tego momentu zdania wypowiadane są na głos - dzięki temu pojawia się pętla: myślę zdanie, mówię i je słyszę - nasza podświadomość nie będzie miała żadnych wątpliwości, o co nam chodzi. Z tego też powodu zapisujemy zdanie „programujące”- dodatkowo używamy kanału wzrokowego, by wywołać określoną reakcję naszej podświadomości.

Piąte czytanie jest nieco inne. Na początku zdania podnosimy lekko rękę. Gdy czytamy ostatnie słowo zdania, ręka opada, opadają powieki, rozluźniają się jeszcze mocniej mięśnie - wchodzimy w trans.

Trans

Jeszcze bardziej rozluźniają się mięśnie. Głowa może (choć nie musi) z lekka opaść. A w głowie powtarzamy wybrane zdanie programujące. Istnieje jednak pewna bardzo ważna różnica między wypowiadaniem zdania przed transem, a w transie. PRZED jesteśmy skupieni, staramy się myśleć i mówić jedynie wybrane zdanie. W TRANSIE pozwalamy mu się „bezwładnie toczyć”. Nieco mechanicznie powtarzamy je, pozwalając na to, by ubywały czy przybywały słowa - to nasza podświadomość potrafi coś usunąć lub dodać.

Trans to stan pełnej akceptacji na wszystko co się dzieje. To tak jakbyśmy powiedzieli sobie w duchu: „Pieprzę to, niech się wali, mam to gdzieś”. A zarazem to stan pewnego zaciekawienia i otwartości. Nie zdziw się, jeśli zdanie zmieni się, a nawet zniknie. Zaakceptuj to.

Wyjście z transu

Gdy będziesz w transie, co jakiś czas pojawi się myśl: „Czy już?”. Niech sobie będzie. Przecież to akceptujesz. Nie znaczy jednak, że coś robisz. Po prostu w pewnym momencie powieki uniosą się i wyjdziesz z transu. Początkowo absolutnie nie mogłem uwierzyć, że sam, bez np. budzika wyjdę z transu. Teraz wiem że moja podświadomość to zrobi.

Uwagi na koniec

Początkowo możesz odczuwać wstyd, zażenowanie i całą masę innych emocji, które będą utrudniały oraz odwodziły Cię od ćwiczenia autohipnozy. Tak po prostu jest - każda zmiana wymaga pokonania oporu.

Autohipnoza jest narzędziem do zmiany, do kształtowania siebie. To co przeżywasz w transie ma tendencję do „rozlewania” się na minuty i godziny po transie. Nastawienie i emocje jakich doznałeś w transie, będą się odzywać, gdy pracujesz, odpoczywasz, bawisz się. Nie zdziw się, gdy w jakiejś sytuacji pojawi się niespodziewanie zdanie, które ćwiczyłeś, nadając danemu zdarzeniu nowego znaczenia.

Nieco modyfikując powyższą procedurę, możesz jej użyć, by skutecznie zasypiać. Wystarczy jeśli powiesz: „Będę w transie x minut i zasnę”, a wejdziesz w trans leżąc w łóżku.

Możesz zamiast zdań twierdzących używać pytań. Odpowiedzi na nie mogą być wielce uczące i niespodziewane.

W pewnym momencie będziesz umiał wchodzić w trans np. zapatrzywszy się w jakiś punkt. Choć oczy będziesz miał otwarte i będziesz całkowicie świadom, co się wokół dzieje, będziesz jednocześnie w stanie głębokiego odprężenia. Już ani czekanie w korku, ani żadne ważne spotkanie nie będzie dla Ciebie obciążeniem. Możesz kształtować siebie - możesz być wolny.

Oferta

Farmakoterapia

Farmakoterapia

Leczenie chorób oraz ich objawów przy zastosowaniu leków przynoszą szybkie efekty w postaci poprawy samopoczucia i komfortu pacjentów. Są to skuteczne metody na dalszych etapach diagnozowania i leczenia.

CZYTAJ WIĘCEJ
Jak zarobić naprawdę duże pieniądze

Jak zarobić naprawdę duże pieniądze

Metody psychotechniki pomagają osiągać życiowe cele. Istnieją określone autosugestywne techniki pracy z własnym umysłem, które służą do potrzebnych nam przemian ale i do odpoczynku, do motywowania się. Poznaj je. Po prostu zgłoś się na kurs.

CZYTAJ WIĘCEJ
Psychoterapia

Psychoterapia

Metody psychotechniki pomagają osiągać życiowe cele. Istnieją określone autosugestywne techniki pracy z własnym umysłem, które służą do potrzebnych nam przemian ale i do odpoczynku, do motywowania się. Poznaj je. Po prostu zgłoś się na kurs.

CZYTAJ WIĘCEJ
Leczenie bólu, schorzenia psychosomatyczne

Leczenie bólu, schorzenia psychosomatyczne

Ucząc się odpowiednich technik redukujących, znoszących ból czy inne przykre lub kłopotliwe doznania, a poznasz sposób na kontrolowanie doznań płynących z ciała.

CZYTAJ WIĘCEJ
Hipnoza

Hipnoza

To stan, w którym uwaga osoby jest koncentrowana na wytypowanych bodźcach, świadomość innych bodźców jest wówczas znacznie ograniczona. Osąd osoby poddanej hipnozie jest częściowo zawieszony.

CZYTAJ WIĘCEJ
Używki

Używki

Spotkania w formie warsztatów, na których poznajemy metody skutecznego pozbycia się niechcianych nałogów. Warsztaty dla osób, które chcą zmienić swoje życie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Wizyta domowa

Wizyta domowa

Wygodny sposób na konsultację lekarską. Współpracujemy z lekarzami o długoletniej praktyce zawodowej i wysokich kwalifikacjach. Dostosujemy czas wizyty do Twoich oczekiwań.

CZYTAJ WIĘCEJ
Wypalenie zawodowe – zapobieganie i metody leczenia

Wypalenie zawodowe – zapobieganie i metody leczenia

to zmora wielu osób. Szereg szkoleń, które oferujemy pomagają managerom, ale też pracownikom w ochronie przed zjawiskiem obniżenia zaangażowania zawodowego.

CZYTAJ WIĘCEJ
Grupowa psychoterapia/hipnoza

Grupowa psychoterapia/hipnoza

Grupowe zajęcia wykorzystujące zaawansowane techniki psychoterapii i hipnozy w leczeniu zaburzeń emocjonalnych i psychicznych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Wzmacnianie odporności na stres.

Wzmacnianie odporności na stres.

Zespół szkoleń oraz technik, które pomagają zmagać się z problemem stresu wywołanego sytuacją życiową lub zawodową. Na szkoleniu uczymy jak w ciągu kilku minut przywrócić równowagę wewnętrzną.

CZYTAJ WIĘCEJ
Warsztaty

Warsztaty

To personalne zajęcia w celach terapii lub podnoszenia osobistych preferencji na zaburzenia emocjonalne. Terapie prowadzone są na zamówienie: dla osób prywatnych, organizacji lub firm.

CZYTAJ WIĘCEJ
Wystawianie opini lekarskich

Wystawianie opini lekarskich

Potrzebujesz opinii w zakresie zdrowia psychicznego? Wystawiamy zaświadczenia dla osób prywatnych oraz na zlecenie firm i instytucji państwowych dotyczące aktualnego, przeszłego lub prognozowanego stanu zdrowia psychicznego do celów orzeczniczych.

CZYTAJ WIĘCEJ